Învăţ economia ⇒ succes în afaceri?

Mulţi absolvenţi de liceu aleg o facultate din domeniul ştiinţei economice, cu gândul că într-o zi vor porni o afacere de succes. „Oamenii de afaceri” sunt descurcăreţi, respectaţi, şi au bani mulţi. Afacerile stau la temelia economiei de piaţă actuale, iar unde să înveţi mai bine despre economie, dacă nu la o facultate economică? Nu de puţine ori, elevi de liceu sau chiar studenţi îşi întreabă profesorul de economie: cum vă mai merg afacerile? Cei care ştiu multă economie au succes sigur şi în lumea liberei iniţiative, nu-i așa?

Mai întâi trebuie să vedem ce sunt afacerile. O afacere seamănă cu o ciorbă. Unul sau mai mulți bucătari (oameni de afaceri) cumpără sau împrumută niște legume, carne, borș (factori de producție), le pun într-o oală și speră să obțină un rezultat mai prețios decât suma valorilor ingredientelor. Adică, pui morcovi de 5 lei, cartofi de 2 lei și alte lucruri de 15 lei, iar ciorba ar trebui să valoreze mai mult de 22 de lei (5 plus 2 plus 15). Dacă este așa, atunci afacerea a „creat valoare” și toată lumea este mulțumită. Ca să meargă treaba trebuie să știi cum să faci ciorbă, cum să găsești legume, carne etc. ieftine și bune, dar și cum să-ți vinzi marfa. Acesta este tot secretul afacerii.

Hai să vă spun o poveste.

Într-un sat trăiau trei țărani destoinici: Gică, Lică și Tică. Gică știa să facă găleți foarte frumoase din lemn. A căutat în satele din jur cel mai ieftin lemn de calitate și a deschis un atelier cu 3 ucenici. Repede a început să câștige foarte bine. Lică nu știa să facă nimic special dar lui îi plăcea să călătorească. Așa a observat că în unele sate îndepărtate, gălețile frumoase, ori nu se găsesc, ori sunt mult mai scumpe decât la ușa lui Gică. Lică a făcut rost de cal și căruță și a început un comerț intens cu găleți. În scurt timp banii au început să-i prisosească. Tică nu avea nici calificare și nici poftă de plecat de acasă. El însă avea lemn și era bun prieten cu primarul. La un pahar de vin în plus, Tică l-a convins pe primar să dea un ordin ca toți meseriașii din sat să cumpere lemn doar de la furnizorii locali, pentru protejarea intereselor comunale. De ce să plece banii în satele vecine, în loc să rămână în comunitate? Bineînțeles că lemnul lui Tică era mai scump decât în altă parte și Gică nu a fost prea fericit. Dar pentru că afacerea mergea foarte bine, a acceptat fără mult scandal. Nici Lică nu a fost bucuros, pentru că orice scumpire a găleților la ușa lui Gică îi reducea lui diferența profitabilă dintre costuri și venituri. Până la urmă însă s-au împăcat și toată lumea și-a văzut de treabă. Tică vindea lemnul scump la adăpostul ordinului primarului, Gică făcea din el niște găleți minunate iar Lică ducea o parte din ele peste mări și țări. Casele lor erau cele mai frumoase din sat și toată lumea îi respecta ca pe niște veritabili oameni de afaceri de succes.

Povestioara de mai sus ne arată că reușita afacerii  se bazează pe:

1. ce știu să construiesc, proiectez, adică să ofer societății ca bun sau serviciu. Ați auzit de Bosch, Siemens, Hewlett-Packard, Ford, Daimler etc.? Toate aceste mari companii poartă numele unor ingineri ce au inventat lucruri extraordinare și le-au transformat în produse.

2. cunoașterea piețelor. Negustorii au bătut mereu drumurile cele mai îndepărtate, cu tolba plină de mărfuri pe care le cumpărau undeva ca să le vândă mai scump în altă parte.

3. stăpânirea jocului politic și a cadrului juridic. Societatea umană, în toate variantele ei mai evoluate de organizare, a cunoscut o formă sau alta de autoritate și de reglementare a relațiilor dintre oameni. Puterea se poate câștiga și menține doar cu sprijinul unei  încrengături a forțelor politice cu activitatea economică. Liderii politici se nasc și rezistă, pentru că sunt „prieteni” cu conducători de afaceri mari și vice-versa.

Întrebarea care m-a pus pe scris a fost: cât de mult te ajută învățarea economiei ca să reușești în afaceri? Răspunsul meu este: depinde cum înveți economia. Dacă înveți doar din cărți românești ce traduc cu aproximație literatura occidentală și cu profesori care nu au fost niciodată într-o întâlnire de afaceri, mă tem că înveți degeaba. Dacă ai acces la literatură de calitate, în limbi străine și la cursuri ținute de oameni cu experiență economică extra-universitară, atunci s-ar putea să ajungi undeva în lumea afacerilor. Atunci când însă descoperi economia direct în mijlocul afacerilor, deschizând ceva la o vârstă timpurie sau lucrând în preajma unor oameni de afaceri cu vechime, ai cele mai mari șanse de a auzi în curând „bună ziua, Patroane”.